Sv: Matpakkeregler?
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Hvorfor skal barnehageansatte lese innhodsdeklarasjoner? Det blir rett og slett idiotisk å sette yoghurt i samme kategori som kaker, is og boller. Yoghurt kan i høyeste grad anses å være mat. Det er bare å bruke hodet. Så kategoriske forbud viser bare at man ikke evner å se nyanser.
Fordi det er forskjell på Yoghurt naturell og Litago. Litago inneholder bortimot 8 sukkerbiter og like mye næring som et glass cola. Jeg mener at det er finfint som dessert, men ikke som eneste del i et måltid. Og desserten kan man ta hjemme. Grunnen til at jeg skrev det var denne kommentaren fra Polyanna:
Sitat:
Jeg har all mulig forståelse for at lærerne ikke kan vurdere sukker-yoghurt mot sunn, (og hva er "sunt"? sukker eller søtning, fett eller fettfritt? ). Eller grøv vs. fin vaffel.
Her forstår jeg deg slik at at matmuffins og grove vafler er usunt. Det er det ikke. Det kan være mye sunnere enn brød med nesten hvilket som helst pålegg. Jeg liker å sende med varierte lunsjer til jentene, for da spiser de i alle fall maten sin. Svett ost på tørr kneip frister lite og er dessuten ikke særlig næringsrikt.
Da foreslår jeg at du leser en gang til. Jeg mener selvsagt ikke at matmuffins eller grove vafler er usunt. Og det skriver jeg heller ikke. Jeg mener at selv om folk her inne sier at de gir sine barn et fantastisk kosthold, så er det ikke sånn at alle har det sånn. Selv om majoriteten her inne gir barna en yoghurt som et supplement, så er det mange som kjører dette som eneste næring til frokost.
Og hvorfor du trekker inn kake på bursdager forstår jeg ikke helt. Jeg er helt med på at det ikke har noe i en barnehage å gjøre. Jeg snakker om mat som til forveksling kan være lik usunn mat.
Dette gjorde jeg som et svar til glitterchick som mente at det er kjempeflott med kake på bursdagsfeiringene i barnehagen:
Sitat:
I tillegg er det barn som faktisk ikke har annen feiring enn den de har i barnehagen, og da syns jeg (og heldigvis barnehagen vår) også at de skal få ha med seg det de vil. Det innebærer at det i et par perioder blir søtsaker hver uke i barnehagen, men i et langt livsløp syns jeg ikke det er så ille.