Sv: Til Vimsen, Bergljot + andre interesserte
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Jeg kan ikke for det, men jeg greier bare ikke å forstå hvorfor det er så mange som syns at perfekt, flink, osv er negative begreper.
La meg ta et eksempel. Det er ett par ting jeg gjør mitt ytterste for å gjøre riktig. En av disse tingene er bilkjøring. Jeg er dritnøye med trafikkregler, kjører aldri for fort, tar hensyn, overholder vikeplikt, feilparkerer aldri. Jeg er litt "perfeksjonist" i trafikken. Om da noen vil kalle meg en "perfekt sjåfør", så ja vel. Nei, jeg ER ikke perfekt, men jeg skulle jo ønske at jeg var det!
Jeg forstår ikke hvorfor det er mer OK å kalle det optimalt enn perfekt. Betydningen er jo akkurat den samme.
Vel, hvis du er uenig i handlinger andre gjør i trafikken, og kritiserer det, og de sier "ok, så du er så jævla perfekt selv, siden du kan belære andre om hvordan de skal kjøre" så tar du det som et kompliment? Eller hvis du får høre "Du tror du er så perfekt at du kan tillate deg å se ned på alle oss andre som gjør en liten feil i ny og ne", hvis du påpeker noe de gjør som du ville gjort annerledes.
Det er sånne tilfeller vi snakker om.