Vis enkelt innlegg
Gammel 16-11-09, 10:13   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor røde er norske journalister?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg ser ikke mye på svenske nyheter - i alle fall ikke på TV - men blant de svenske nettavisene var det svært stille om denne saken. Det er først og fremst omfanget som skiller sakene i Göteborg og Paris, men jeg synes nærheten gjør det naturlig at bilbrannene burde fått medieoppmerksomhet.

Jeg synes den journalistiske ensrettetheten gir seg særlige utslag i saker som omhandler innvandring. I Norge har vi en tradisjon for i større grad å tie ihjel ytringer vi ikke liker enn å møte dem med motargumenter, og resultatet blir at debatten forvises til ulike (ekstreme) nettfora i stedet for en grundigere og mer seriøs og åpen diskusjon i de store mediene. Rent faglig er det langt mer interessant for en journalist å sette ting på dagsorden hvor det er naturlig at den politiske overbevisningen er en drivkraft, men når den politiske overbevisningen styrer i hvilken grad journalistene er rene nyhetsformidlere, synes jeg det rokker ved journalistenes troverdighet.

At vi ikke har noen god konservativ presse i Norge er sikkert og visst. Jeg synes kvaliteten på Aftenposten er i fritt fall. På nett er de vel så tabloide som VG og Dagbladet, og det som en gang var et blått verdisyn er nå i beste fall lilla. Den trenden snur nok ikke med Hilde Haugsgjerd som sjefsredaktør.

Mener du seriøst at media tier som negative saker om innvandring? De skriver da konsekvent negativt om innvandring og innvandrere? Når leste du sist en positiv historien i en avis om det flerkulturelle Norge? Den tabloidiserte innvandringsdebatten er jo journalisters skyld. Valgkampen var jo tragisk, folk som Nina Owing kan starte en debatt (uten å bli motsagt) med spørsmålet "hvorfor jobber ikke innvandere i Norge"? Det er jo helt sprøtt, i Norge jobber omtrent 90% av innvandrere. Ingen journalister klarer heller å skille mellom asylsøkere, folk født og oppvokst i Norge, immigranter eller hva det måtte være. Bunnen er ikke nådd enda hva angår innvandring og debatten i media.

Et konkret forslag Nebbia. Hvis du tar for deg VG, Dagbladet og Aftenposten i en uke fra i dag og teller saker som handler om "innvandring eller det flerkuturelle Norge så tør jeg vedde på at sakene omtales i negativ forstand i 9 ut av 10 tilfeller (om ikke mer). På tv i alle tilfeller men i aviser så hender det at det dukker om en "gladnyhet" innemellom ...