Vis enkelt innlegg
Gammel 20-11-09, 14:11   #13
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innføring av karensdager ved sykdom

Siden sykefravær er komplisert og sammensatt mener jeg at flere tiltak er nødvendig. Jeg tror at karensdager er fornuftig i forhold til de som har gjentatt fravær, for jeg er ikke i tvil om at det veldig ofte er viljen det står på. Hvor syk er syk, liksom. Det er jo et spørsmål om hvor syk vi føler oss. Og så lenge det ikke koster oss noe å ta en dag hjemme er det kanskje lettere å bli under dyna.

I forhold til langtidssykefravær ser jeg at regjeringen vurderer å lage retningslinjer ala det man har i Sverige (uten at jeg kjenner dette ut over det jeg har lest på nettet i dag), med mer faste grenser for fravær av ulik art. Jeg vet ikke om dette er veien å gå.

Jeg tror, selv om det ikke er populært, at hvis vi skal få ned sykefraværet (langtids) så må sykelønna være mindre enn ordinær lønn. Jeg aner ikke hva som er realistisk, men hvis man f.eks. fikk 90 % lønn i stedet for 100 %, så tror jeg nok at mange ville valgt å forsøke seg i jobb igjen litt tidligere.

Jeg tror ikke på at nordmenn er så mye sykere og svakere enn alle andre lands befolkninger. Derimot tror jeg at vi har svært gode sykelønnsordninger, og jeg tror at det er økonomisk motivasjon som vil gjøre oss "friskere".

Dessverre vil alle slike endringer ramme kronisk syke uforholdsmessig hardt. For disse gruppene tror jeg det er lurt at det legges inn noe økonomisk støtte f.eks. fra NAV, direkte til disse.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat