Sv: Innføring av karensdager ved sykdom
Opprinnelig lagt inn av daffy, her.
Tja. Jeg tror ikke Karensdag er særlig smart egentlig. "Skulkefraværet" går sikkert ned litt, men det tror jeg mer en utjevnes av at syke mennesker som ikke kan gå glipp av en dags inntekt, går på jobb og smitter andre. Som igjen får fravær.
Akkurat det er det gjort et poeng av her i USA. Her er det folk som faktisk ikke har sykedager i det hele tatt. As i. Er de borte, risikerer de å inne ha noen jobb når de kommer tilbake. Så folk går på jobb uansett hvor syke de er. Og det er typisk folk i service-næringen, type restauranter, eller i produksjonen, som har så dårlige rettigheter. Og de burde jo være borte når de er syke, sånn mht smittevern.
Så her diskuterer de om alle burde ha rett til å være borte fra jobb nær de er syke .
Jeg vet ikke om karensdager er veien å gå, for noen vil det føre til at de går på jobb selv om de er syke. Og det er vel sant som det er sagt - det er langtidsfraværet og trygdingen som er problemet. Jeg mener å ha lest at sykefraværet ikke har gått i taket nå under sviket, selv om man kan være borte syv dager?
Da blir muligens karensdager feil medisin med en bivirkninger vi ikke ønsker.
Men noe må gjøres, så mye er sikkert!