Sv: Jeg må finne min motivasjon for å slutte å røyke
Jeg har ikke lest hele tråden. Men det er som du sier: En hver må finne sin motivasjon, så jeg tenker at kanskje det er greit at folk forteller om hva som funker for dem, så kanskje du finner noe som gir gjenklang?
Jeg var som deg da jeg røykte, ikke avhengig av nikotin i det hele tatt og røykte lite, på hverdager kanskje 2 stk eller noe sånt. Men syntes det var utrolig digg med det lille avbrekket på kvelden, time-outen når man trenger litt fred. Og så dette å kunne røyke på fest.
For meg så hjalp det veldig å innse at de dagene jeg sløvet hjemme (det var pre-barn dette her) så ødela røykepausene hele dagene. Det ble sånn: Lese avisen og drikke kaffe, og så skal jeg dusje og kle meg men først en røyk. Og så lese litt mer avis og kaffe. For meg så kjente jeg at egentlig, selv om det var så digg å gå ut og tenne røyken så ble jeg litt giddaslaus med det samme jeg stumpet den, jeg var rett og slett hekta på opptenningen av røyken, starten på den lille pausen.
Jeg er forsatt festrøyker innimellom jeg da, det var en forutsetning nesten for at det gikk helt greit å slutte, for jeg er en person som lettere kutter ned enn kutter ut, så jeg røyker fortsatt kanskje 3-4 ganger i året.
Men det er faktisk veldig deilig å være kvitt tankegangen på røyk, og ha glemt hele greia ut i hverdagen altså. Det er en ting mindre å tenke på.