Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?
Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.
Jeg er overbevist at de aller, aller fleste barn (om ikke alle) som bor i en leilighet som fungerer som utsalgsted for hasj vil lide under det på en eller annen måte. Det er ikke akkurat bare hyggelige folk som tar turen innom. Det er heller ikke faste åpningstider og rolige forhold som råder.
Jeg har en drøm om at terskelen for å ta ansvar for å si i fra og hjelpe barn som ikke har det bra hjemme kunne blitt lavere. 
Jeg har da ikke sagt at jeg har høy terskel?
Jeg sa at så lenge barnet ikke lider under dette (ikke merker noe til det og ikke utsettes for noen fare), så ville jeg ikke gjort noe. Det du lister opp her er en helt annen situasjon.
Ikke for å virke glorifiserende, men det er veldig mange vanlige mennesker og lite kriminelle folk som kjøper hasj. Ang åpningstider etc, så antar du veldig mye i det du skriver. Jeg ser ikke automatikken i at barnet automatisk har det grusomt om en forelder selger hasj, fordi det er ulovlig. Jeg kan se for meg mange situasjoner som umiddelbart vitner mer om omsorgssvikt enn dette. Feks så syntes jeg manglende bilsikring kan vitne mer på at man ikke bryr seg om å sikre barnet sitt. Det er også ulovlig.
En situasjon gir ikke en gitt setting nødvendigvis. Men om man lurer så er det jo bare å melde fra. Jeg må understreke at jeg ikke er for hasj, men jeg syntes heller ikke det er det verste folk kan kjøpe. Langt flere er alkoholikere enn narkomane.
|