Sv: "Feit" - noe jeg ikke har fått med meg
Opprinnelig lagt inn av Alan, her.
Kanskje det bunner ut i at du er fornøyd som "feit" men jeg aldri ville ha vært fornøyd hvis jeg hadde oppfattet meg selv som feit?
Jeg mener ærlig talt at første steg i retningen av å gjøre noe med et problem, enten det er røyking, for mye alkohol eller altså fedme, er å innse at man HAR et problem, og våge å kalle en spade for en spade.
Jeg er feit. Hver gang jeg sjekker en BMI-kalkulator får jeg beskjed om "fedme", av og til hyggelig inndelt i grader. Men alltid beskjed om at det er helseskadelig.
Ja, det er det. Ja, jeg er feit. Jeg er ikke "bare" overvektig. Jeg har helseskadelig fedme. Og når jeg endelig har greid å innse det har jeg også greid å innse at dette må jeg gjøre noe med. Men jeg har også forstått at det er ikke gjort på en fireukers ekstremkur. Jeg må legge om hele livet mitt, på lang sikt. Jeg må regne med at det kanskje tar 2-3 år før jeg når min matchvekt. Og i mellomtiden vet jeg at andre ser fedmen min. Jeg kan ikke gjemme meg.
Og for ordens skyld, ja, jeg er i gang med livsstilsendringen. Og jeg tar det pent og i etapper.
|