Sv: Juletiden og dem som ikke har det så greit …
Jeg syns ikke det er viktig om man gir penger eller ikke. Men jeg syns det er viktig at man oppriktig er bevisst hvordan ting er. Det er lett å fortelle barna at "Vi må huske at det ikke er alle som har det like bra som oss". Og det holder å fortelle barna det også. Men for voksnes del så syns jeg det må oppleves (altså, ikke oppleves som å "leve det", men oppleves som å ha gått løypa i seg selv. Ikke la det bli en frase det der med "tenk på de som ikke har det like bra som oss"). Man må sette seg litt inn i hva den egentlige problematikken til "de som ikke har det like bra som oss" er.
Ofte handler det om økonomi, den biten er grei, og man føler at man hjelper litt ved å gi penger. Det er godt både for den som mottar og den som gir. Men ofte er det også et psykologisk/psykisk aspekt som ikke blir annerledes om vi pøser på med aldri så mye penger. Det er utrolig mange der ute som ikke får det det spor bedre selv om de får en million, selv om de blir tildelt en bolig og får tak over huet, selv om alt mulig. Kanskje kan man hjelpe noen ved å investere tid og omsorg, eller kanskje kan man ikke hjelpe i det hele tatt?. Jeg syns det er så utrolig viktig å vite dette. Ikke trykke seg selv ned fordi man ikke får bidratt med nok penger og tid og slikt, men vit det. Vit hvor forskjellene ligger og respekter dem. Og så kan man bidra med det man får til. Noen bidrar med penger, andre med handlinger og tid, og alle, absolutt alle burde bidra med resepekt og ydmykhet for hvordan vi mennesker fungerer og hva for forskjellige utslag det kan gi.
I så måte syns jeg ikke det er noen forskjell på høytider og hverdags. Respekter mennesket, vær åpen for inntrykk og nye ting, og hjelp noen om du kan. Det er på en måte en slags livsholdning man bør ha, syns jeg.
Selv er jeg kanskje også flinkere til å leve etter dette når jeg blir minnet på det, så rundt høytider reflekterer jeg mye mer omkring temaet enn til hverdags. Men jeg har en litt sånn holdning til folk og liv generelt som gjør at jeg føler jeg bidrar med det jeg kan sånn jevnt over.
Men jeg kunne selvsagt bidratt med mye mer. Alle kan det. Men jeg har funnet min måte og min mengde som egentlig føles nok for meg.