Sv: Country, danseband, og trønderrock
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Men da sier du jo implisitt at hvis det virkelig er kunst vil den kunne oppfattes av kjennere. Hva med kunstnere som Vincent Van Gogh, han var ikke noen annerkjent kunstner i sin tid (var det ikke han som bare solgte to bilder mon tro?), betyr det at det ikke fantes folk i hans tid som kunne kjenne igjen kunsten, eller er han egentlig ikke noen kunstner?
Vet du, Him. Dette er en lang diskusjon som jeg ikke er helt kompetent til å ta.
Jeg mener at man kan innse sin egen begrensning i blant. Jeg vet godt at jeg ikke har evnen til å vurdere kvalitet i musikk og kunst. Det betyr da ikke at det ikke finnes noen kvalitetsforskjell. Det er det jeg mener. Jeg syns det handler om ha respekt for andres kunnskap og andres profesjon. Jeg mener selvsagt ikke at det er kvalitet eller kjennere som skal styre hva folk syns er fint eller stygt. Men det er da litt arrogant å påstå at det ikke finnes kvalitetsforskjell når det kommer til kunst og musikk?
I forhold til Van Gogh så var han kontroversiell i sin samtid. Han levde i en tid da noen få bestemte det meste, og hvor størsteparten av befolkningen var fattige bønder uten kapasitet til å interessere seg for kunst. Han var anerkjent i små undergrunnsmiljøer, men han hadde ingen reell mulighet til å bli noen viden anerkjent kunstner så lenge eliten ikke var interessert i han.
Veldig mange kunstformer har startet i små undergrunnsmiljøer, og vokst ut derfra.
|