Sv: Hvor mye bruker din familie på sommerferie?
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Dette regner jeg som lommepenger og lommepenger regnes uten om reise og opphold. Vi har en fast lommepengepott, alt etter hvor vi skal og hvor lange vi skal være borte.
Men hvis dere har en fast lommepengepott som er justert etter hvor dere er på ferie, så er jo dette en del av feriebudsjettet?
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Det GÅR nemlig an å feriere for under 40 000,- for en familie. Jeg ville aldri fått meg til å bruke så mye penger på en helt alminnelig sydenferie, jeg synes det er kontrollfrikete og sløsete å måtte vite nøyaktig hvor man skal bo, bruke så innmari mye mer enn nødvendig bare på hvor man skal dusje og sove osv.
Nja, jeg ville nok ikke brukt så mye på "en helt alminnelig sydenferie", men det er min smak. Jeg bruker glatt så mye på en tur til USA eller Tokyo, og min erfaring er at på sånne turer så bruker jeg adskillig mer penger når jeg ikke vet helt nøyaktig hvor jeg skal bo, fordi jeg blir sliten og lei av å lete, og booker meg inn på det første og beste. For meg er planlegging en stor del av selve reiseopplevelsen, og mine reiser hvor jeg ikke er forberedt har vært pyton. Det kommer jo helt an på hvor man reiser, hvor forberedt man ønsker å være. Atlanta f.eks. hadde vært veldig lite gøy uten å ha funnet ut på forhånd hva som var mulig å gjøre der, fordi det er ikke en by man bare kan tusle rundt i, og finne interessante ting på veien. København derimot, kan man gjøre det i. Reiser jeg to uker på sol & bad-ferie i Spania har jeg heller ikke det samme behovet for planlegge.
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Jeg håper også å dyrke frem noen que sera sera-trekk hos ungene ved at de kan glede seg over overraskelser og lære seg å takle å ikke vite helt hva som skal skje.
Jeg ser ikke helt hva dette har med å bruke penger på ferie å gjøre? Jeg tror også jeg fint skal være i stand til det, selv om jeg liker å planlegge. Glitterbarnet viste store evner til å tilpasse seg de uventede tingene på turen vår til USA, til tross for at jeg hadde planlagt godt på forhånd.
Det jeg er mest interessert i å bruke penger på i livet, er reising. Det kan være alt fra å besøke venner i Bergen eller Kristiansand, Hawaii. Vi gjør mesteparten av klesinnkjøp på reiser også, fordi vi liker å ha tilgang på et annet utvalg. Det gjør jo at vi bruker enda mer penger akkurat da, men kanskje ikke spesielt mye gjennom reiste av året.
Sist redigert av Tallulah : 13-12-09 kl 21:22.
|