Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke
Nå er min gutt helt på den andre siden, særlig i matte og på vår skole er de flinke til å se det barna trenger. iallefall er jeg kjempefornøyd mht den ekstrahjelpen min gutt trenger.
Nå har jeg vært tidlig ute med å sende mail og følge med allerede fra skolestart siden det ante meg at han kom til å slite siden han kun var 5,5 år da han begynte på skolen og veldig umoden.
Etterhvert når de lærte å lese, altså burde lese flytende til en viss grad, ila. 2.klasse så delte de alle 2.klassene inn i nivåer uavhengig av hvilken 2.klasse de gikk i og satt i grupper og leste. For min gutt var dette positivt for han fikk lyst til å lese når han så at det var flere som slet og han ble rask best i sin gruppe og byttet gruppe til en som leste bedre. Så da fikk han igjen lyst til å lese selv og nå går lesing helt strålende.
På vår lekseplan står det alltid frivillig lekse for de som klarer det og det er ikke noe tema at noen andre er mindre flinke fordet.
Og når jeg her om dagen tittet i norsksboken til en kompis som var med hjem så er det tydelig at de som er flinke får andre oppgaver i tillegg, som historier de skal skrive og flere matteoppgaver...
.. men altså er det egentlig positivt at de som er flinke får ekstra med lekser?? De burde vel heller fått egne lekser som er litt mer avanserte... ellers blir de vel slitne av å gjøre dobbelt så mye som de som ligger midt på treet??