Tråd: Algefaenskap!
Vis enkelt innlegg
Gammel 15-12-09, 20:57   #32
Left
Passiv

Standard

Sv: Algefaenskap!

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Er det selve kullet altså? Jeg vet det absorberer medisinrester og farge osv, men har selv alltid lært at de ikke skal brukes kontinuerlig. (Dog uten at jeg kan si hvorfor de ikke skal brukes kontinuerlig). Har selv aldri opplevd noe problem med de pumpene jeg har hatt, hvor det har vært div svampe/vatt-systemer.

Leste litt på nettet ang kullfiltre nå, og ser at de som regel kun skal brukes de første seks ukene etter oppstart, og deretter byttes ut med vanlig filtre. Grunnen til at man ikke brukte kull lenger, var at vannkvaliteten i Norge er jevnt over så god at man ikke trenger det. Jeg antar at grunnen til man skulle bruke det første seks ukene sikkert har en sammenheng med oppstart og mye drit i vannet, og helt sikkert kan påvirke algevekst sånn pga oppstartsproblemer.
Det stod også at det skulle brukes etter medisinering og for å fjerne farge, samt at dersom man bruker kull, må det skiftes ut ca en gang i måneden, for etter det er det ikke "aktivt" lenger.(kilde: Akvaforum.no)

Hvor ofte skifter dere deres? Og har dere bare kull, og ikke svamper i det hele tatt? Hvordan påvirker det bakteriefloraen, lever bakteriene like bra på kull som på vanlige svamper?

*kupper tråden, sorry*

Bare diskutere dere - jeg lærer utrolig mye av å lese hva dere skriver om erfaringene deres

Svar med sitat