Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke
Nei, jeg synes ikke vi har fått særlig tilpasning. Har fått en egen lesebok med hjem, etter at vi spurte om det. Det virket som de synes det var OK at hun som har lest siden hun var fire skulle lese 15 min hver dag i en bok med kanskje 20 ord. Nå får vi bøker som er beregnet på noe større barn med historier over noen sider.
Utover det har vi ingen tilpasning. Hun er ikke så veldig langt framme i matte, men jeg tror allikevel hun er flinkere enn de andre i klassen. I foreldresamtalen sa læreren at hun visste hun kunne telle til 39!! Hallo, det har hun jo kunnet i mange år, så de vet ikke helt hva hun kan.
Foreldresamtalen var veldig skjemabasert, og ja vi fikk bekreftet at hun var flink, men det åpnet ikke så mye for hva vi skulle gjøre med det av tilpasninger.
Hun sier det er kjedelig på skolen fordi de ikke lærer noe nytt. De lærer en del engelsk faktisk, men bortsett fra det har hun vel ikke lært annet enn sosiale ferdigheter.
Jeg har skjønt at du har en del utfordringer med jenta di, at hun kan være 'vanskelig' - jeg tror det kan være lettere å få igjennom tiltak, og også få henne intelligenstestet. Det er ikke nok å være flinkere enn de andre - det kan nemlig være et produkt av ivrige foreldre, men om hun er 'veldig begavet' så har hun krav på oppfølging. Hva som er høyt begavet og hvem tester man for å finne ut av det, det er jo ikke så greit å bli klok på.
Vi løser det sånn at vi innimellom har læringsbolker hjemme. Vi har ikke lært bort gangetabellen som i pugging, men hun har lært hvordan man tenker og regner det ut på kuleramma si. Vi leser om geografi, verdensrommet, ser på 'Det var en gang et menneske' osv. Men hun har så masse tid hun bare vil til å være vanlig 6-åring altså - det er bare det at hun er så læringsglad og lyser opp når vi driver med sånt.