Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke
Vi har svært god erfaring med tilpasset opplegg.
Eldstemann lå langt fremme da han skulle begynne på skolen. Dette tok vi opp på "bli kjent" samtalen før skolestart. Han var en svært utrolig gutt i barnehagen rett og slett i mangel på utfordringer. Der ble han sett på som et problem og ble fulgt av ppt uten at de fant noe galt. Vi fikk endel hjelp med han, men han trivdes aldri.
På skolen ble svampehjernen hans (som han sier selv) snudd til noe positivt. Lærenen så han med nye positive ønye og alt rask fra barnehagen var glemt. Han fikk lov å ha sine sære kunnskaper om Mayaindianere, Aztekere og naturvitenskap og ble til og med oppmuntret til å lese og lære seg enda mer. "Klassens vandrende leksikon" henger stadig ved han og han ser på det som en hedersbetegnelse. I de første årene fikk han egne oppgaver i de fleste fag, spesielt i matematikk. Nå i 4. klasse har forskjellene blitt mindre og han er stort sett på nivå med de andre. I naturfag og historie får han lov til å øse av kunnskapene sine og lese enda mer. Han elsker å gå på skolen ! Det hadde vi aldri trodd om han som begynte å lære seg engelsk da han var 4 år og som var barnehagens største urokråke.
__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
|