Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke
På vår skole prøver de å tilpasse. De har nivådelt undervisning i grupper, bruker mye stasjonsundervisning i basisfag. Og jeg tror de fleste foreldre vil si de greier det bra, selv om det varierer litt fra klasse til klasse og fra lærer til lærer, andreklasse har et bedre opplegg enn førsteklasse for eksempel.
Men når det er sagt greier de ikke å tilpasse nok slik jeg ser det. De greier fint å gi utfordringer til de fleste, men eldstemann er endel hakk foran sin gruppe. De greier ikke tilpasse undervisning som går utover dette gruppeopplegget, altså må han til enhver tid vente på at gruppa skal komme seg videre før han kommer til neste nivå. Og får endel ekstra utfordringer i tillegg, men ikke slik at han egentlig kommer så mye videre. Jeg har en åpen dialog med læreren om dette, og jeg synes det fungerer helt greit så lenge han ikke kjeder seg, men han lærer ikke akkurat å lære heller. Jeg tror ikke det er mulig å gjøre det så mye bedre enn de gjør det uten å nivådele klasser eller la elever hoppe oppover i enkelte fag. Spørsmålet er om det er en god løsning, jeg er ikke så sikker på det heller.