Sv: Hvordan henger dere opp bilder?
Jeg varierer litt, men når jeg riktig ser etter henger de som regel etter en linje gjennom tyngdepunktet i bildet. Hvis noen skjønner hva jeg mener. Ikke øverst, ikke nederst, ikke nødvendigvis sentrum, men den delen av bildet som er "tyngst" i øynene (det man ser best i øyekroken hvis man ikke ser rett på det, for å si det slik). Jeg synes det blir mest harmonisk. Av og til henger jeg dem i lik høyde i nederste kant, av og til slik at nederste kant av selve bildet (innenfor en eventuell passepartout der det er ulik bredde på ramme og passepartout på de ulike bildene) kommer i samme høyde. På linje i øverste kant er det sjelden at jeg henger dem. Hvis i det hele tatt. Men uansett henger jeg dem aldri slik at det minste bildet kommer høyere eller lavere enn det største. Det må være "innenfor" målene på det største (takler ikke bilder, like store eller ulik størrelse, som er hengt i forskjellig høyde, det ene på skrå høyere opp enn det andre )
Ikke for høyt på veggen, akkurat passe med luft mellom. Ikke for mange bilder på samme vegg slik at de slår hverandre ihjel.
Disse variasjonene kommer an på bildene, veggen og de ulike husene jeg har bodd. Her jeg bor nå har jeg lite på veggene, for vi har veldig mye skråtak som går nesten ned til gulvet og fint lite veggplass.
Interessant link Veronal! :bokmerker:
Sist redigert av My : 19-01-07 kl 15:03.
|