Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Ja, det må du gjerne mene. Jeg skal prøve å forklare for siste gang, og legger til at det egentlig er mannen min som spør, og ikke meg, men det spiller liten rolle, all den tid jeg ikke har en veldig tydelig mening om dette (men heller ikke kan si meg uenig med ham):
Mannen min sier: Et (lite) barn trenger ikke en egen pc. Han mener at det er bra at barn bruker datamaskiner (selvsagt), men at det må skje sammen med foreldrene og at maskinen bør stå der familien oppholder seg. Han mener at barn i utgangspunktet ikke skal bruke pc-er alene. Når de bruker en pc som står i et felles oppholdsrom, så kaller han det ikke "egen pc". En "egen pc" er en maskin barnet bruker alene og ofte har på rommet sitt. Når et barn bruker en pc f.eks. i stua, er den i følge hans definisjon en felles pc, og ikke noe barnet kontrollerer helt selv, men sammen med foreldre. Han skjønner godt at barn ikke får bruke mors jobb-pc, men da må det jo være tilgang på en annen maskin som barnet kan bruke. Hvis barnet da får en "egen pc", så mener han det er unødvendig, fordi et barn ikke trenger å ha en pc til eget bruk, siden det likevel bør bruke den i et fellesrom og under oppsyn. Da kaller han en slik eventuell maskin en felles pc.
|