Vis enkelt innlegg
Gammel 18-12-09, 23:03   #132
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?

Men ah ok da er jeg ikke på så forskjellig klode som Hyacinthmannen likevel. Vi bare definerer egen pc veldig forskjellig. Jeg er helt enig i at de fleste barneskolebarn ikke har behov for pc i så stor grad at de trenger sin egen av den grunn. Jeg er også enig i at de ikke trenger egen pc hvis de kan låne. Og at de bør ha tilsyn av voksne mens de holder på, spesielt på nett. Men de kan vel ha egen pc selv om de ikke får bruke den på rommet og disponere den fritt? Stort sett oppstår egen barnepc fordi de voksne ikke kan eller vil dele pc med barna når det trengs.

Det jeg ikke helt får tak på, er hvorfor så mange er enige om at man bør vente med pc og mobiltelefoner til barn. Og hvorfor man skal begrense barnas tilgang på pc. Vi heier på barn som sitter stille og leser eller tegner, mens de som utforsker teknikk og data er asosiale latsabber som ikke klatrer i trær. Hvorfor egentlig? En ting jeg har lært av min mann og mine barn er at det slett ikke må være asosialt. Når fire unger sitter foran pc'en og lager et digitalt skattekart mens de konsentrerer seg og har det moro sammen er det alt annet enn asosialt. Man må hjelpe dem å begrense seg med tanke på skjermbruk, for de har ikke selv begreper om at det å bli "god på dataspill" ikke er en evne som verdsettes så langt utenfor gutterommet. Og de må følges med og læres nettvett. Verden er mer komplisert og digital nå enn da jeg var liten, penger eksisterer nesten bare som tall, overgangen mellom pc og internett er vanskelig å se. Jeg tror det er viktig å begynne tidlig for å lære, men like viktig er det at foreldrene etablerer en balanse mellom forskjellige aktiviteter. Det er slett ikke gitt at han som har fått datamaskin som femåring er mer disponert for å bli en tenåring som spiller hele tiden enn han som først fikk pc da han ble 14.