Tråd: Statussymbol
Vis enkelt innlegg
Gammel 19-01-07, 20:28   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statussymbol.

Jeg tror nok du er inne på noe, Pia. Det er vanskelig å definere "statussymbol" entydig, og jeg tviler på at det er så mange som skaffer seg f.eks. dyre biler og fine møbler bare for å få høy status. I alle fall bevisst. De fleste tror jeg tar slike valg fordi de føler at de ønsker det selv - så da er spørsmålet hvorfor man ønsker det man ønsker seg, og det er ganske sammensatt.

Man ønsker vel gjerne å leve på en bestemt måte ut fra hvordan man ønsker å være og fremstå (både for seg selv og andre), og selv om man ikke tenker direkte "jeg må kjøpe ny sofa/strikke genseren min selv for å få så høy status som mulig", så er "status" en del av det hele, tror jeg. Ikke noe galt i det heller; "status" i seg selv er ikke noe negativt. Det vi gjerne tenker på som negativt ved det, er vel når man henger seg mer opp i hva andre synes om en selv og livsstilen/livsførselen sin enn man tenker på hva man selv egentlig ønsker seg og hva man egentlig synes er bra og viktig.