Sv: Hvor mye bruker dere på julegaver?
Vi har kuttet ut pakker til søsken, gir bare til barn, besteforeldre og nieser og nevøer. Det blir litt penger av det likevel. Gavene til hverandre er ting vi hadde kjøpt uansett - jeg fikk MacBook (altså trakk den opp summen ganske kraftig), mannen skal få jekk og opplevelse (gavekort). Vel, det siste der hadde han vel strengt tatt ikke kjøpt selv da. Jeg har ikke summert opp hvor mye vi gir for, men tantungene, fem i tallet, får vel gaver til ca 300 kr hver. Besteforeldre får vel ca 500 kr hver, ungene sine kostet vel rundt 1000-lappen. Det blir litt.
Egentlig blir jeg litt av alt pakkemaset, og har aktivt jobbet for at antall gaver skal ned (blant annet mitt forslag å slutte med gaver til søsken). Har også forslått at vi kan gå sammen om å kjøpe til nieser og nevøer, og at besteforeldre kan nøye seg med en pakke per barn/barnebarn, men det har ikke gått gjennom. Har dog omsider fått min lutfattige tante til å forstå at hun IKKE trenger å kjøpe gaver til meg og mannen min, og at gaven hun får av oss er i bytte for gavene til ungene (som hun heller ikke hadde trengt å gi, men det er en annen sak...).
For meg er det ikke så mye prisen som betyr noe - men det vanvittige antallet gaver spesielt ungene får. Og mye av det bare ræl som blir liggende å flyte .