Vis enkelt innlegg
Gammel 20-01-07, 00:29   #95
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.819
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Forøvrig må jeg si at den delen om barns medbestemmelse gleder jeg meg sinnsykt til å se i praksis... gleder meg til vi skal stå i barnehagen med rammeplanen i hånd og si at "når flertallet av barna på avdelingen VIL at det skal være slik og sånn, så må dere gjøre det".

Medbestemmelse er ikke ensbetydende med at det er barna som skal bestemme alt. Medbestemmelse handler om å gi barna en mulighet til å virke inn på sin egen hverdag - inn under visse rammer, satt av voksne, som tross alt vet litt om hva barn har godt av.

Lille Ola kan f.eks. ikke gå ut uten lue på når det er 5 kuldegrader ute, selv om han påstår at han ikke vil... Men lille Ola kan få valget mellom den blå eller røde lua... Eller, dersom han har bare ei lue - velge om han vil ha på lua før- eller etter han får på støvlene.

Hele tankegangen rundt barn er i ferd med å bli endret - fra å tenke at barn er noe "som skal bli" - til at barn er noe som ER! Barn er små kompetente mennesker og deres stemme fortjener å bli hørt.

Ta f.eks. samlingsstund - om pedagogen bestemmer at nå SKAL vi lære om været, mens barna ikke kunne bry seg en døyt, men er veldig interessert i f.eks. dinosaurer for tiden... Hvilken samlingsstund ville blitt mest artig å gjennomføre?

Sorry, nå sporer jeg av fullstendig her - men jeg syns det er så synd at enkelte bare ser problemene med å gi barna større innflytelse på hverdagen sin...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 20-01-07 kl 18:29.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat