Sv: Hvor mye bruker dere på julegaver?
Safran - jeg følger deg et godt stykke på vei. Gaver bare for gavens skyld og mengder av dem forstår jeg ikke vitsen med. Bedre med en gjennomtenkt gave enn fem bare for syns skyld .
På den andre siden så synes jeg det er helt ok å kjøpe dyre gaver til jul, om det er noe man uansett ville brukt penger på. Hvis barna feks trenger nye ski, skiklær, sykkel eller liknende, så er det jo mye bedre å kjøpe det som gave til jul (eller bursdag) enn å bare kjøpe det på en hvilken som helst annen dag. Jeg får feks MacBook til jul, som sannsynligvis er den dyreste gaven jeg noen sinne har fått. Men jeg trenger den jo uansett, så da kan jeg like gjerne få den til jul. Selv om jeg må innrømme at den ikke ligger under treet, men tastes på as we speak .
Men ja, bort med gaveberget, det er tanken som teller, enten gaven er liten eller stor, dyr eller billig. Og ungene blir som regel leie av å pakke opp før de er halvveis gjennom gavehaugen, særlig om man pratiserer det som man gjør hos min mor - å pakke opp en etter en og se hva folk får. Hos svigers pakkes det opp fortløpende, det er mindre hyggelig, men mer effektivt når haugen er stor .
Jeg må si jeg holdt på å dø av skam da vi hadde med oss au pairen vår for å feire jul hos svigers. Gavehaugen var kvalmende stor, og det ble rett og slett vemmelig der alle satt og pakket ut om kapp. Au pairen hadde jo fått gaver hun også, men likevel. Jeg så oss med hennes øyne, og likte ikke synet .