Vis enkelt innlegg
Gammel 23-12-09, 09:59   #75
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye bruker dere på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er kanskje litt vel farget av situasjonen jeg selv er i. Svigerfamilien er av typen som bruker vanvittige summer på julegaver, og føler man seg gjerne presset til å gi tilsvarende tilbake. Jeg gjør i alle fall det. Nå har vi god økonomi og har råd til det, men det var en lang periode vi hadde temmelig dårlig råd. Det er også et så massivt gaveberg på julaften, at jentene ikke et eneste år har giddet å pakke opp alt. De går rett og slett lei fordi det er for mye. Svigers bruker masse penger på gaver vi hverken trenger eller vil ha, og det nytter ikke si noe. Jeg syns det er ganske kvalmende, det hele. At vi sitter her og bruker så vanvittig mye penger på TULL (igjen, jeg snakker om egne erfaringer med gaver) mens mennesker sulter og lider andre steder. Det er ikke verdier jeg ønsker å formidle til mine barn.

Skjønner. Gaver bare for gavenes skyld ser jeg ikke poenget med.

Jeg har i grunn ikke spesielt dårlig samvittighet overfor andre mennesker akkurat i julen. Det er noe jeg alltid tenker på, og klart, man kan alltid gi mer og det er hjerteskjærende og urettferdig at forholdene er slik de er, men vi støtter 4-5 veldedige organisasjoner hver eneste måned, vi gir klær til Fretex, støtter TV-aksjonen og mellomsøster sin barnehage har en "vennskapsbarnehage" de gir gaver til. Akkurat i julen gjør det ingenting at vi koster på oss selv litt, synes jeg. Det er virkelig lyspunktet og noe godt og se frem til i en ellers mørk vintertid.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat