Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Det med om man sier tante bare internt med mannen eller ikke - det er jo ute av intimsonen når det skrives i en tråd på nett. Da er det i bruk på nett også.
Jeg synes ikke det er greit å si tanter. Selvsagt ikke. Jeg synes heller ikke det er greit å si neger. Begrunnelsen er den samme. For meg personlig er ikke neger nedsettende - det er en beskrivelse av utseende. For meg personlig er heller ikke barnehagetante nedsettende.
Men for en barnehageansatt med eller uten utdannelse er det sterke følelser rundt å kalles tante fordi det oppleves nedgraderende for dem. På samme måte som neger føles feil for en med afrikansk opprinnelse. Da bør man respektere dette og la være å bruke betegnelsen. Også internt på internett.
Men om man velger å kalle afrikaneren norsk-afrikaner, amerikansk-afrikaner eller Jacob synes jeg får være det samme. På samme måte som jeg synes det får være det samme om man kaller den ansatte i barnehagen man forsøker å omtale som Kari, førskolelæreren med hestehalen eller hun som alltid går med høyhalset genser. Ingen av disse er ment negativt og er heller ikke anerkjent som benevnelser som er negativt ladet. Man kan ikke forvente at alle til enhver tid vet forskjellen på hvilke stillinger de ansatte på avdelingen har. De presenterer seg selvsagt riktig selv, men de kan faktisk ikke forvente at andre legger så mye vekt på hver eneste bokstav som sies at de til enhver tid husker alt. Jeg for min del har nesten ikke ansiktsgjenkjennelse og har enorme problemer med å vite fornavnet til folk i det hele tatt. Det kan godt være jeg kan rote med hvem som er spesped'en og hvem som er førskolelæreren på en avdeling. Om jeg da kaller vedkommende tanta isteden så er jeg nedlatende og uhøflig. Men om jeg gjør så godt jeg kan for å omtale rett person så får det være bra nok.
På samme vis som jeg selv er takknemlig om noen husker sånn ca hva jeg har av funksjon på min jobb. Ved siden av å være underholdning i kantina.
|