Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.
Joda, og jeg kan kanskje finne på å si til mannen at han må huske på å si noe til en av førskolelærerne (selv om det da som regel er enklere å nevne de ved navn). Også om ansatte på sykehus og apotek kan det være behov for å slå alle sammen til én gruppe, at det er likegyldig hvem av de ansatte som får en gitt beskjed. Akkurat som det er likegyldig hvem av de ansatte i barnehagen sønnen min forteller at han fryser. Til barna sier jeg da de voksne, til mannen ville jeg sagt de ansatte.
Nettopp.
Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
Men "voksenheten" den eneste kvalifikasjonen de har for å jobbe i barnehagen? Det blir litt som disse store kampanjene som kjørte ei stund om at de trengte flere hender i omsorgsyrkene. En sykepleier eller hjelpepleier er jo ikke bare en person som kan vaske romper, de har jo et hode som de bruker også.
Nei, "tante" er ikke et ord som skal brukes. Men jeg syns ikke "voksen" er noe smigrende heller.
Jeg skjønner ikke at dette skal være så veldig vanskelig egentlig, man gjør jo bare akkurat som man gjør ved en hvilken som helst annen arbeidsplass.
- Om man kjenner de som jobber der ved navn og man trenger å si i fra til en spesifikk sier man "Si i fra til Tallulah".
- Om man ikke kjenner noen der ved navn og det er likegyldig hvem som får beskjeden: "Si i fra til (en av) de ansatte".
- Om det er viktig at en med spesifikk kompetanse får beskjeden og man ikke vet hva vedkommende heter: "Si i fra til regnskapsansvarlig".
Det at man bruker fellesbetegnelsen ansatt (som heller ikke sier noe om kvalifikasjoner) eller navn er ikke nedgraderende. Man sier ikke "Si i fra til snuppene" selv om alle de ansatte var kvinner. Det er forskjell på å ikke bruke yrkesbetegnelse i enhver sammenheng og å bruke et ord som nedgraderer.
Sist redigert av Tallulah : 29-12-09 kl 12:22.
Årsak: spesifiseringer
|