Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.
hos oss er det mye assistenter som gjør seg synlige når det gjelder det pedagogiske. Jeg har gått i mange år å trodd at de var ped.leder. Helt til jeg tilfeldigvis så på en lapp at de var assistenter. Vi er faktisk mer fornøyde med assistentene mange ganger enn ped.leder. Så det viser jo at det ikke alltid er like lett for en utenfra.
Selvsagt er det ikke noen fasit. Jeg er også veldig fornøyde med de som er assistenter hos oss, og har ingen problemer med å ta opp ting med dem. Der, som på alle andre arbeidsplasser, dreier det seg jo gjerne om naturlig autoritet eller kommunikasjonsegenskaper. Ofte vil man jo selv være i stand til å vurdere andres kompetanse, og det er kanskje veldig typisk for foreldre opp mot barnehageansatte. Alle foreldre har jo selv en kompetanse i det å være omsorgsperson og veileder.
Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.
Jeg får automatisk mer tiltro til de som kommer gjennom naturlig som dyktige enn noen som er opptatt av tittel. Akkurat som jeg får mer tiltro til en lege som kommer gjennom som som dyktig mer enn å presisere at hun er lege og ikke sykepleier.
Og her er et eksempel på et område der jeg finner det vanskelig å vurdere andres kompetanse. Jeg er selvsagt ikke noen stor tilhenger av at andre hoverer med sin tittel, men dersom jeg får medisinsk råd av en fremmed, finner jeg det mer troverdig dersom jeg vet at vedkommende er lege. Jeg har nemlig ikke kompetanse til å vurdere slikt selv.
|