Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Oppfatter du meg som dømmende, altså? Vel, de kan gjerne dømme litt sånn stille for seg selv i sofakroken (helst ikke, selvfølgelig) så lenge jeg slipper å se dem i Luksusfellen anno 2025. 
Ja hvem trenger vel empati når man har finansene i orden? Eller noe sånt? I såfall har nok vi litt forskjellig verdisyn. Jeg vil heller se at mine barn feiler og lærer av det i forhold til personlig økonomi, enn å f.eks. oppleve at de sjelden klarer å møte folk som har det tøft med annet enn fordømmelse og trangsynthet. Dersom de forhåpentligvis har en ok økonomi, så håper jeg de er medmenneskelige og ydmyke nok til å ikke rakke ned på andre som sliter. Medmenneskelige fordi folk som sliter sjelden har det særlig ok. Og ydmyke fordi livet er uberegnelig og kommer i klumper. Det er ikke kun fantastiske personlige egenskaper som gjør at noen ikke sliter mens andre gjør det. Livet kan gi en og annen ørefik også.
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Tja, være 40 år, melde seg på et tvilsomt TV-program, nekte å selge noe som helst av verdi for å komme ut av uføret, men heller spørre mamma om hjelp. Det oser ikke akkurat ansvarsfølelse, synes jeg da.
Akkurat dette med utstrakt bruk av bl.a. kausjonister er en ting jeg ikke er begeistret for med Luksusfellen. (Jeg har tidligere blogget mer omfattende om hvorfor her.)
Når det gjelder gjeldsordning og slike ting som er nevnt tidligere i tråden, så skulle jeg ønske man gjorde noe som man gjør i bl.a. USA. Der blir man jo personlig konkurs og, etter hva jeg har fått med meg, starter på scratch umiddelbart. (Mens man i Norge bruker flere år og allikevel har en "karantene" i forhold til arv og annet etter at gjeldsordningsperioden er over.) Men en ting jeg synes de gjør bra i USA er at for å få denne nye starten, så må man gå på kurs og lære om personlig økonomi. Jeg mener at det burde være et krav for å få gjeldsordning i Norge også.
Nå er ikke det alene nok. Mange mister gjeldsordningen og en del opparbeider seg nye inkassokrav etc. under gjeldsordningsperioden. De som har undersøkt denne statistikken sier at det handler mye om nettopp det som var årsaken til problemene i første omgang. Fattigdom er en stor faktor. Det hjelper lite å kunne styre penger dersom det ikke er nok penger å styre.
Luksusfellen spesialiserer seg på en måte på de som er utrolig heldige og har alle forutsetninger for å lykkes, bortsett fra nettopp denne økonomiske styringen. De har ofte ok inntekt. De har også ofte foreldre og besteforeldre som har mulighet til å leke økonomisk julenisse og stille med noen hundre tusen på kort varsel. De har penger å styre. Det er selve styringen som er problemet.
De er langtifra representative for alle som ikke får endene til å møtes eller som har gjeldsordning. For å få gjeldsordning i Norge så er det en rekke forutsetninger som må være til stede. Det står mer utfyllende om det her.
Når man bruker Luksusfellen og generaliserer/fordømmer i forhold til en større gruppe der mange er fattige virker det like innsiktsfullt som "La dem spise kake"-utsagn.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|