Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-09, 17:08   #130
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?

I den norske gjeldsordningen så slettes jo også gjeld. Noen får også det vi kaller nulldividende. Altså har de ikke noe å betale ned gjeld for etter at beløpet til livsopphold er satt av. Så det er i praksis mulig å få slettet all gjeld. Men man forplikter seg til å gjøre så godt man kan i noen år.

Det jeg likte med den amerikanske modellen var kravet om å delta på kurs i personlig økonomi. Jeg har i alle fall forstått det slik at det er et vilkår der. Jeg synes det burde være et vilkår her i Norge også. I tillegg til at man kanskje burde samarbeide med noen hjelpeinstanser om de andre faktorene. Poenget mitt er at gjeldsordningsperioden bør være en tid for varig endring. Ikke bare kontroll over gjeld, men kontroll over de faktorene som skapte situasjonen først og fremst.

Og så tenker jeg at det også er en fordel at utlånsbransjen ikke er helt uten risiko. Hvorfor skal resten av samfunnet ta hele regningen for konsekvensene av gjeld som kanskje er lånt ut altfor slepphendt? Muligheten for gjeldsordning bidrar til en mer ansvarlig utlånspraksis. Det er jeg rimelig sikker på.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat