Tråd: Oreokake!
Vis enkelt innlegg
Gammel 01-01-10, 22:23   #126
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.331
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oreokake!

Denne oppskriften, ganske enkel.

Sjokolademousse

Sverre Sætres oppskrift på sjokolademousse...
Antall porsjoner: 5

Ingredienser:
60 g eggeplommer (ca 3 stk)
40 g sukker
0,4 dl fløte
125 g mørk sjokolade
2,3 dl fløte

Tilberedning:
Finhakk sjokoladen og smelt den i vannbad. Tilsett sukkeret i eggeplommene mens du pisker lett med en visp. Kok opp 0,4 dl fløte og tøm den over eggeplommene mens du visper lett. Tøm den smeltede sjokoladen over eggeblandingen mens du rører med en visp.La den avkjøle seg på kjøkkenbenken i ca 15 min. Pisk 2,3 dl fløte til en lett krem. Vend inn fløtekremen med en slikkepott. Fylles i en bolle og settes i kjøleskap til den stivner. Dette tar ca 3 timer

Men sist ventet jeg jeg til dagen etterpå med å ha på sjokolademoussen. (Lagde kaken sent, og orket ikke vente) Det var ikke lurt, for moussen hadde jo stivnet i skåla, og ble løs igjen da den kom på kaka. Forrige gang jeg lagde den ventet jeg slik det står i oppskriften, og da ble den perfekt!

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat