Vis enkelt innlegg
Gammel 02-01-10, 15:52   #733
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.001
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2009

1. Ken Follet World without End. Jeg elsket Pillars of the Earth i hine hårde dager, og gledet meg til denne. Litt nedsig, litt stereotype figurer, men jeg var opptatt av historien.

2. Terry Pratchett Maskerade. Jeg ler og koser meg. Pratchett skuffer aldri!

3. Allan Bennett The Uncommon Reader. Om dronning Elizabeth som oppdager litteraturens gleder. Artig liten bok

4. C.J. Sansom Winter in Madrid. Spennende, trist, interessant og med ny (for meg) kunnskap om den grusomme borgerkrigen.

5. Mari Jungstedt Den som ingen ser. Grei krimbok. Jeg kommer sikkert til å lese flere av henne.

6. Maeve Binchy Nights of Rain and Stars. En skuffelse. Jeg pleier å like bøkene til Binchy, men denne var platt og kunne knapt gått som føljetong i ukeblad.

7. Mari Jungstedt Den innerste kretsen. Igjen; Grei krim.

8. Terry Pratchett Guards! Guards! Nå har jeg møtt Vimes, og gleder meg til å lese mer om ham.

9. Maria V- Snyder Poison Study. Fantasy som jeg bestilte på anbefaling fra Amazon. Jeg tror jeg likte den så godt at jeg kommer til å lese de to neste i trilogien, men oppe med Robin Hobb og Robert Jordan var det kanskje ikke.

10. Stieg Larsson Flickan som lekte med elden. Spennende og god krim, og jeg gleder meg til å lese den siste i trilogien, men jeg venter litt.

11. Terry Pratchett Reaper Man. Som vanlig koste jeg meg, men dette er ikke blant de beste jeg har lest.

12. Douglas Adams TheHitchhiker's Guide to the Galaxy. Her er det bare å gjøre Tinetoffs ord til mine.



13. Christian Valeur Steffen tar sin del av ansvaret. Artig, lettlest og til tider irriterende om ung mann som vil ta miljøvern på alvor, og er lett patetisk oppi det hele. Moderne.

14. Jasper Fforde The Fourth Bear. Grei og innimellom morsom tidtrøyte om kriminalitet i eventyrland. Jeg liker bøkene om Thursday Next mye bedre.

15. Terry pratchett Pyramids. Religion, diktatur og Egypt kan aldri bli det samme etter denne.

16. Øystein Bredesen Skyggelek. Oppfølgeren til debuten Speilbilder, som jeg likte godt. Denne var også fin. Satt delvis i Bergen, i Sunnhordland og New York, med romantikk, historie og spenning.

17. Stieg Larsson Luftslottet som sprengtes. Jeg har ikke vært tilsnakkendes i helgen, hvert ledige minutt har vært tilbragt med Salander og Blomkvist. Den beste av bøkene hans, syns jeg. Skikkelig leit at det ikke kommer flere.

18. Neil Gaiman Coraline. Grøssende god. Narniainspirert eventyr.

19. Xiaolo Guo A Concise Chinese - English Dictionary for Lovers. Bittersøt, lettlest og språklig fascinerende.

20. Peter Robinson All the Colours of Darkness. God krim, men kanskje litt utilfredstillende slutt

21. Moshin Hamid The Reluctant Fundamentalist. Denne elsket jeg! Tankevekkende, rørende, skremmende og spennende.

22. Marilynne Robinson Home. En av anmeldelsene bakpå sier: "The saddest book I've ever loved." Det dekker min oppfatning også, og jeg skal snart lese en annen bok av samme forfatter, som omhandler den samme historien fra en annen synsvinkel.

23. Terry Pratchett Eric. Liten, lettlest og selvsagt morsom.

24. Maria Snyder Magic Study. Bok to i en trilogi. Grei fantasy.

25. Carl Frode Tiller Innsirkling. God bok, snedig fortalt.

25. Carlos Ruiz Zafon The Angel's Game. Kriminalfortelling, spøkelseshistorie og kjærlighetsroman fra Barcelona i begynnelsen av forrige århundrede. Jeg likte den godt, men ikke på langt nær så godt som Shadow of the Wind, men bøker om litteratur og med forpinte, Rochesterlignende hovedpersoner kan jo alri bli helt feil, da.

26. Terry Pratchett Moving Pictures. Morsom og med Hollywoodallusjoner på så godt som hver eneste side.

27. Victoria Hislop Øya. Jeg fikk den norske utgaven i presang, og vegret meg litt for å gå i gang, men det funket fint på norsk. Jeg likte historien godt, og jeg tenkte ofte på den om dagen, og gledet meg til lesestund om kvelden. Rammefortellingen var litt platt og i grunnen unødvendig.

28. Paul Håvard Østby Geirs univers. Grei tidtrøyte. Inneholder morsomme lister om all mulig trivia.

29. Anna Gavalda Eg elska ho. Fin liten bok med mye dialog. Annerledes enn Saman er vi mindre aleine.

30. Bernhard Schlink The Reader. Veldig bra om forhold, forsoning, kollektiv og personlig skyld. Første delen er en kjærlighetshistorie, de to neste er mer filosofiske. Jeg har ikke sett filmen.

31. Karin Fossum Den onde vilje. Spennede krim.

32. Ian Banks The Steep Approach to Garbadale. Grei nok, men jeg ble ikke grepet nok til å ikke irritere meg over alle tilbakeblikkene som jeg ikke alltid skjønte var tilbakeblikk. Crow Road var bedre.

33. Camilla Ønvik Pedersen Da tigrene røykte. Om en adoptert kvinnes tilbakereise til Sør Korea. Temaet er superinteressant, men boken fenget ikke helt allikevel.

34. Håkan Nesser Kjære Agnes. Ikke Nessers vanlige standard. Mangler troverdighet, og språket var oppstyltet.

35. Terry Pratchett Men at Arms. Mer om Vimes og Carrot,- verdens høyeste dverg. Fornøyelig og lettlest, men ingen latterbombe.

36. Terry Pratchett Hogfather Perfekt bok å avslutte året med. Jeg er så imponert over hvor flink Pratchett er med ord og ordspill og allusjoner. Jeg har ledd og fnist mye.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)

Sist redigert av nolo : 02-01-10 kl 16:34.
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat