Sv: Nå ble jeg faktisk ganske kvalm.
Opprinnelig lagt inn av esme, her.
Kolikkforeldre skal ikke trenge å ha dårlig samvittighet om de må legge fra seg babyen i korte perioder.
Det synes jeg er et så viktig poeng at jeg har lyst til å understreke det ekstra.
Jeg har ikke sett videoklippet, men på prinsippielt grunnlag mener jeg at det er uproblematisk å la et barn gråte i 30 sekunder. Hvis man har båret på et illskriknde spebarn en time og trenger en pause, så tar ikke barnet skade av å ligge i et halvt minutt. Og om man velger å legge fra seg barnet for å videofilme det eller for å gå på do, kan umulig spille noen rolle for barnet.
Det kan være problematisk å offentliggjøre bilder eller filmer av barn som ikke kan gi sitt samtykke, men det er da noe mange (de fleste?) av oss gjør jevnlig her inne likevel. Det er selvsagt en viss forskjell mellom å legge ut bilder av smilende babyer og filmer av illskrikende barn, men jeg tror i grunnen jeg synes at forskjellen ligger mer i hvordan filmen blir oppfattet hos mottager enn hvordan den påvrker babyen, så jeg for min del klassifiserer det som en gradsforskjell.
|