1. I gamle dager hadde jeg et nick jeg pleide å bruke på IRC og sånt. Da jeg en gang skulle registrere meg på ett eller annet forum (husker ikke hvilket, men det var før NM), var dette faste nicket opptatt, og jeg kikket meg om i stuen for å finne på noe annet. Blikket falt på skilpaddene vi hadde den gangen, og så ble det Skilpadda. Jeg har aldri hatt noe særlig til fantasi på denslags. 2. Med sj-lyd. Ikke med s-k-lyd. 3. Fordi det er en skilpadde, såklart. Og fordi Maximillia har laget den til meg og jeg synes den passer så godt. 4. Som resultat av en tråd om å ha barna i signaturen. Jeg synes det er greit at det står der hvor gammel han er, så jeg ikke alltid trenger å presisere det når jeg skriver om ham - og så syntes jeg det var relevant å ha med meg selv også. Sitatet fant jeg på nettet for mange mange år siden, og har brukt det som epostsignatur siden - jeg synes det er ganske dekkende for mitt manns-, kvinne- og menneskesyn. (Jeg har prøvd å søke opp hvem som sa det først, men får stort sett bare treff på ting jeg har skrevet selv eller folk som siterer min signatur.)