Vis enkelt innlegg
Gammel 27-09-06, 15:08   #55
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.241
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.

Jo, det er det selvfølgelig! Men inne for "alternativ medisin" handler det ikke så veldig ofte om "medisiner" og piller.

Det som tiltaler meg innen for den altforstore sekkeposten som kalles "alternativ medisin", er helhetstenkningen og all den enorme empiri som ligger der. Masse kunnskap og visdom om hvordan man med livstil kan gjøre mye for sin helse. Forståelsen for at ting henger sammen. I motsetning til vitenskapens reduksjonistiske måte å tenke på. Når man plukker helheten fra hverandre og bare studere detaljene hver for seg, da går en glipp av ganske mye.

Akkurat dette tror jeg er veldig sant. Jeg tror mange som driver med alternativ medisin er virkelig kloke mennesker og gode menneskekjennere. Akkurat som de virkelig gode legene er det... Og at det ligger mye god helse i det. Svært mange somatiske plager er jo psykisk betingede også, eller har en sammenheng, så da vil en god behandler som ser hele mennesket virkelig tilføre verdi.

At det kan finnes "rare" ting som virker tviler jeg ikke på, og mye av det er høyst sannsynlig heller ikke skadelig. Egentlig er jeg mer skeptisk til en del av de som BRUKER mye alternativ medisin enn til de som tilbyr det. Jeg tror det er litt det Mim viser til i hovedinnlegget. De som shopper rundt etter en løsning de kan KJØPE, sånn at de kan slippe å GJØRE noe. Eller notoriske hypokondere, for den del.

Jeg møtte nylig en 3-åring og mammaen hans i en bursdag. Gutten spise medbrakt spesialmat (vegetariske maki-ruller), så vi kom i snakk om mat og sånt. Ja, han var allergisk mot både mel og melk, blant annet. Også var de vegetarianere, sånn fra før. Gutten var blek, hulkinnet, matt og så fullstendig underernært ut. Da jeg spurte litt om diagnosen og sånn så snakket hun agitert om de TOTALT INKOMPETENTE allergilegene på Ullevål som våget å påstå at gutten ikke var allergisk. Han hadde nemlig noen røde, tørre flekker i knehasene, så det var da opplagt at han var allergisk! (Ikke alle atopikere er allergiske, for the record). Så hun hadde brukt tusenvis av kroner på å sende noen prøver til et homeopatisk institutt i usa, der hun, joda, hadde fått bekreftet at gutten var allergisk. Det var riktignok litt snodig at han ikke var blitt bedre etter at de var begynt på diett, så de måtte nok lete etter flere ting han ikke tålte...

Beklager, men da fikk jeg lyst til å riste dama! Greit nok å ha en forsiktig skepsis til skolemedisin (hun skyr dem som pesten ellers også, og tar aldri ungene til lege - kun til homeøpat), men å sette et lite barn på en SÅ streng diett - og unødvendig vegetarkosthold i tillegg - uten annen dokumentasjon enn noe humbug-greier - sorry, det grenser mot omsorgssvikt!

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat