Vis enkelt innlegg
Gammel 06-01-10, 15:12   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Unntaket som bekrefter regelen"

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg er ikke helt med på hva du sier. I mitt hode er de som er 18 år, altså unntaket, ikke et unntak fra regelen - for regelen gjelder jo ikke dem? :lurer: Et unntak må jo være et tilfelle som regelen i utgangspuntet omfavner, men i noen spesielle tilfeller ikke gjelder likevel. F.eks at butikker ikke har lov til å ha søndagsåpent, unntatt de to siste søndagene før jul.

OK, jeg er enig i at det ikke var det beste eksempelet. Hva da hvis jeg sier "De to siste søndagene før jul er det lov for butikker å holde åpent" - da er dette et unntak, og ved å komme med en slik unntaksbestemmelse, sier jeg implisitt at det finnes en generell regel om at butikker ikke får holde åpent på søndager.