Vis enkelt innlegg
Gammel 27-09-06, 18:17   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at dette er en veldig vanskelig problematikk, nettopp fordi det er så mange veldig ulike aktører.

Nå jobber jeg i en stor, statlig institusjon. Jeg har opplevd flere kollegaer som har vært sykemeldt i kortere eller lengre perioder og der sykemeldingene har vært klart knyttet til arbeidshverdagen. Selv går jeg og tygger på muligheten for å diskutere min egen arbeidssituasjon og utkjørthet med legen. Vi får pålegg om å kutte i bemanningen samtidig som arbeidsoppgavene stadig øker. Dette skal man få til gjennom å øke kompetansen, det vil si at de nye ansatte har høyere utdanning enn de som hadde stillingen før. Selv om dette fører til en viss effektivitetsøkning så er det grenser for hvor lenge man kan fortsette på denne måten. I denne situasjonen kjenner jeg veldig godt på at arbeidsgiver kunne ha hatt godt av å måtte dekke noen av utgiftene for å kanskje ta nærmere til vurdering konsekvensene av den politikken de fører.

Samtidig koster det enormt mye å ha folk ansatt i Norge. De sosiale avgiftene som arbeidsgiver betaler går i stor grad til å dekke denne typen utgifter. Dersom en liten bedrift først skal betale arbeidsgiveravgift for sine ansatte og så sitte med økte utgifter dersom en blir syk, uten at dette kan føres tilbake til arbeidet, så er dette også vanskelig.

Jeg kan være med på en diskusjon om karensdager. Samtidig er det jo langtdssykemeldingene regjeringen vil til livs, det er de som koster staten penger. Egenmeldingene dekker allerede arbeidsgiver. Risikoen ved å innføre karensdager ligger i at mange vil ta flere sykedager når de først er hjemme, og at enda flere enn i dag vil gå på jobb småsyke og smitte alle rundt seg. Nå synes jeg stort sett at de fleste gjør det i dag også så jeg vet ikke om det er den store forskjellen. Jeg er litt lei av glorifiseringen av de som aldri holder seg hjemme og heller går på jobb med feber. Å holde seg hjemme når man er syk og smittefarlig, det er solidaritet i praksis.

Som dere skjønner, jeg vet ikke helt hva jeg mener. Jeg ser likevel at det er veldig problematisk at det stort sett er på de store statlige arbeidsplassene at sykemeldingene på grunn av arbeidshverdagen dukker opp i stort format.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat