Sv: Husbygging - hva ville dere gjort annerledes?
Det er egentlig ganske mye, men om jeg kommer på alt nå er ikke sikkert.
Vi bygde for 8 år siden, og hadde egentlig ikke bodd i enebolig som familie først, så vi hadde kanskje ikke de beste forutsetningene for at dette skulle bli veldig bra.
Vi valgte et ferdighus som vi ordnet på planløsningen på. Vi skulle heller fått arkitekttegnet et hus som passet tomten, og med innredning som møtte våre behov. Nå har vi et hus som egentlig ikke passer supert på tomten, og enkelte ikke så gode innvendige løsninger. Vi valgte å ha stort kjøkken og stor stue, og nedprioriterte gang. Nå er vi 5 stk og sliter med å holde orden i den lille gangen vår.
Vi har alle soverommene i 2.etasje, 4 stk. Nå tenker jeg at det hadde vært kjekt å ha en egen avdeling for ungdommene, med en liten tv-stue utenfor. Det er veldig lite lydtett mellom rommene, og det er plagsomt syns jeg.
Utenom løsninger osv, så ville jeg gjort hele byggeprosessen helt annerledes. Vi valgte en ferdighusleverandør, en kjent en, og trodde vi var trygge. Vi ba om referanser - som vi fikk. De var greie. Men det vi ikke gjorde var å be om referanser på akkurat våre snekkere. For vi var veldig uheldige. Snekkerne våre var ikke skikkelige snekkere. De gjorde uhorvelig mange feil, og for å gjøre en lang historie kort endte vi med advokater og full pakke. Vi hadde inne eksterne til å vurdere arbeidet. Vi ble også nesten 1 år forsinket pga dette.
I dag sitter vi med et hus som er ok, takket være en enorm innsats fra oss (og svigerfar som er meget byggekyndig og bistod oss hele veien) - de rettet de fleste av feilene sine pga dette. Hadde vi vært vanlige byggere, uten noe særlig kunnskap å støtte oss på ville vi i dag hatt et hus som var skakt og skjevt, som ikke ville vært tett, og hvor vinduene antagelig ville vært utette. Vi ville hatt et hus med dårlig innemiljø pga råte og sopp inne i veggene.
Ingen god byggehistorie altså, heldigvis er de fleste heldigere enn oss.