Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-10, 12:58   #1
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Pil

Alt for mange nordmenn sutrer seg til sykemelding dersom de møter motgang i livet, mener sosiolog Jan Mehlum.

Allmennlegeforeningen kjenner igjen synspunktene og sier at mange pasienter har urealistiske forventninger om et sorgløst liv.
Deprimerte pasienter står for en stor del av sykefraværet i Norge. Skilsmisser og motgang på jobben ligger bak mange sykmeldinger.
Sosiolog Jan Mehlum understreker at han mener mange har svært god grunn til å være både deprimerte og sykemeldte. Men han mener også at mange burde skjerpe seg.

- Noen ganger vil det være nødvendig å si nå må du jaggu ta deg sammen, se frem, livet fortsetter.


Idag kjenner jeg at jeg blir litt provosert av denne.
All den fokus som er på sykmelding i media nå er litt "over the top" synes jeg. Sånn som jeg har forstått det så er ikke andelen sykmeldte større nå enn feks i 2000-2002. I 2003 eller deromkring var det vel til og med høyere? Men likevel virker det som om det er helt ekstremt akkurat nå.

Jeg er en av de som tilsynelatende ser så oppegående og frisk ut, men som likevel er sykmeldt. Og det er en påkjenning i seg selv. Jeg har ikke vært på legekontoret og sutret meg til en sykmelding, men når jeg leser ting som dette så tenker jeg at kanskje skulle jeg ha bitt tennene sammen og jobbet likevel. Innerst inne vet jeg jo at det ikke ville ha fungert sånn som det er nå, en likevel. Jeg får en klump i magen.

Hva tenker dere om sykmeldingsdebatten som raser nå? Og utspill fra både leger, politikere og andre "fagpersoner"?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6950373

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.

Sist redigert av torsk : 18-01-10 kl 13:25.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat