Tråd: Likestilling
Vis enkelt innlegg
Gammel 23-01-07, 19:31   #159
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

(Med så lang permisjon vil det også automatisk bli mange flere fedre som har permisjon samtidig, slik at også fedre kan har permisjon sammen med andre fedre (a la barselklubb). Det vil gjøre det mindre ensomt for far å være hjemme, regner jeg med. I alle fall er det veldig mange av mine venner som sier at de har savnet andre fedre å vanke med mens de var hjemme.)

Her synes jeg du er inne på noe viktig. Fedre i dag har svært få forbilder med tanke på å ta omsorgsrollen i barnets første leveår, og terskelen for å ønske og være hjemme på heltid en periode kan derfor bli unødig høy. Jeg har hørt om fedre som føler seg ensomme i permisjon. Ikke så rart, de blir faktisk utestengt fra en del helsestasjonens barselgrupper ( ), i åpen barnehage finnes det stort sett kun mødre, og det er (skrekk og gru) ikke lenge siden stellerommene til barna befant seg på dametoaletter. For å endre på dette må menn etter min mening "tvinges" ut i lengre permisjon, dvs jeg mener at dersom far ikke tar ut sin del av permisjonen så mistes denne. Jeg er imidlertid ikke for at permisjonen må deles 50/50.

Jeg er lei av å høre om fedres viktige arbeid, og at de knapt har mulighet for å "ofre"to ukers arbeid for å være hjemme med det nyfødte barnet. Har menn viktigere arbeid enn kvinner siden det å ta fødselspermisjon synes så vanskelig?