Sv: Barn alene i bassenget
Poden på 7, som heller ikke er i nærheten av å kunne svømme, har nylig gått et slikt vanntilvenningskurs, og der ba de også oss foreldre om å ikke sitte ved bassenget. Jeg så helt klart at dette var fornuftig fordi mange barn (blant annet han) blir veldig opptatt av foreldrene hvis de er i nærheten, og følger ikke så godt med på det som skjer. Dessuten er det helt klart en fordel at foreldrene ikke begynner å blande seg inn (eller blir frustrert fordi de føler at de burde blande seg inn). Dette kurset gikk på Idrettshøgskolen, som har flere bassenger i et stort lokale, så vi kunne sette oss på tilskuerplassene ved det store bassenget, og dermed være lett tilgjengelige ved behov, men uten at vi så og hørte alt som foregikk i barnebassenget.
Jeg opplevde ikke dette som det aller minste "skummelt". Poden var den klart eldste på kurset, og heller ikke de mindre syntes det var skummelt å være i vannet. Det var omtrent 4 barn pr. instruktør, vannet nådde barna bare til brystet, og alt var veldig lekebasert og det var ikke noe press på dem om å gjøre ting som de ikke følte seg helt trygge på.
Foreldrene var ellers selvsagt med i garderoben, og vi fulgte også barna til og fra bassenget. Det var ikke sånn at vi leverte barna fra oss utenfor og så stod og ventet på dem utenfor etter timen. Jeg ville stolt på instruktørene/arrangørene, som har lang erfaring med barn uten basseng- og svømmeerfaring.