Sv: Valgets kval - bo oppe eller nede?
Vi har (men holder på å selge) en tomannsbolig som du skisserer her.
Vi kunne aldri ha bodd oppe. Det blir for lite for oss (men vårt loft er igrunnen ikke brukandes til annet enn evt hems)
Vi bor i 1. etg + kjeller og har i grunnen trivdes godt med det. Vi har en skikkelig utgangsdør nede i kjelleren, så jeg føler meg trygg på at vi kommer ut om det brenner. I tillegg har vi store nok vinduer til å komme oss ut, og vi har seriekoblede brannvarslere samt brannslukningsapparat i kjellergangen. Så jeg føler meg ikke utrygg der nede. I tillegg er mange av veggene tykke murvegger så jeg tenker at det ikke så lett blir totalt overtent, sånn at vi rekker å komme ut (aner ikke om det er reelt, men sånn tenker jeg)
På sommeren er det fint å ha soverom i kjelleren, holder en jevn god temperatur, i motsetning til loftsoverom som kan bli helt uholdbare.
Og sånn generelt - ville jeg følt meg mer uttrygg på loftet av et trehus enn i kjeller med ordentlig utgang når det kommer til rømning.
Vi har innredet hele kjelleren. Der nede har vi bad, vaskerom, 3 soverom (små) garderoberom og en bod. Oppe i hovedetasjen har vi stue, kjøkken (halvåpen løsning) WC (med mulighet for dusj når det blir behov for det) og et gjesterom/lekerom.
Vi har valgt å ha leke-/TV-rom oppe, da ungene er såpass små at de vil være rundt oss. De har også mulighet til å være på rommene sine nede.
Det er helt sant at utsikten er bedre oppe, men plussene er langt flere her nede. Vi har bygd en terrasse på 40 kvm og koser oss glugg ihjel der.
Tenkte jeg skulle sende deg en link på Finn til huset vårt, men ser at det er tatt vekk nå, da det ble solgt forrige uke.