Vis enkelt innlegg
Gammel 24-01-07, 23:39   #5
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste oppskrift med couscous

Hakk en løk, og en hvitløk fint.
Skjær opp ca 1 kg lammekjøtt (holder i massevis, med rester, til oss på fem) i mindre biter (Sånn fårikål-kjøtt).

Stek dette i litt blanding mellom olivenolje og rapsolje. Ha på krydder etterhvert, IKKE røde krydder som paprika og chili, men kun sorte/gule, jeg bruker salt, pepper, curry (Extra Hot Madras, kjøper ikke Blackboy og sånn curry, jeg. Kresen.), cumin, allehånde og bittelitt kanel for smakens skyld (de to siste kan du kutte ut om du har "Marokkansk krydderblanding" da).

Surre litt, ha på litt og litt vann, til det koker opp igjen, totalt ca 1,5 liter vann.

Mens dette koker skreller, og kutter du 4-5 poteter, 3-4 gulerøtter, en halv kålrabi og en halv squash i biter, og har oppi gryta. Når alt det er kokt og klart, har du oppi en boks med kikerter. La det koke opp igjen, til kikertene er møre.

Couscous kan du dampe, men det tar lenger tid. Instant couscous funker jo fint da, om man ikke har en "couscousierre", sånn dampekjele. Mitt lille triks med instant couscous er å skippe oljen i vannet, men bruke 2/3 av vannmengden, og 1/3 saus fra gryta når man koker vannet opp til instant couscous. Og bruk mer smør enn oppskriften sier, minst to goode spisesjeer.

Sånn, da har man algerisk couscous. Algerere er lite eventyrlystne med sin couscous, det er større variasjoner i Tunisia og Marokko. I Tunisia spiser de til og med saus med tomatpure, det er bannskap for en algierer.

Jeg erstatter noen ganger kjøtt med kylling, men mine to algeriske barn får da krampe, for couscous er LAMMEKJØTT!

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat