Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Hvorfor er det lovlig å avle på dyreraser som er så skjøre at keisersnitt må påregnes ved fødsler? *hjertesukk*
Den satt jeg og tenkte på også. Når en hund er avlet så til de grader "i stykker" sett i fra naturen sin side, at tispen ikke lenger kan regne med å sette valpene til verden på naturlig vis, men må ta keisersnitt, og valpene i tillegg er helt avhengig av at mennesker følger dem opp i etterkant, ved hjelp av mating og overvåking, ellers vil de omkomme - noe de med ganske stor sannsynlighet gjør likevel, kan det se ut til...
Høres ikke ut som en sunn bransje i det heletatt, spør du meg.
Ut over dette, er jeg enig i at en avtale er en avtale - muntlig eller skriftlig. Hun høres ikke veldig profesjonell ut oppdretter i dette tilfellet, som ikke sørger for en skriftlig avtale, det skal sies.
Jeg tror at jeg rett og slett, for å bli kvitt peset - enten sagt rett ut at "beklager, jeg vet dette blir feil, og at jeg nok blir upopulær nå, men jeg akter rett og slett ikke å ha kull på denne hunden, og bryter avtalen vi hadde." - Latt det bli med det, og se hva oppdretter gjør videre. Det er neppe noen sak for rettsvesenet eller konfliktråd dette, så da hadde jeg bare måtte tåle å bli upopulær.
Eller - så hadde jeg satt hunden bort til oppdretter ved første løpetid, latt oppdretter styre med avl og valpekull - og blitt ferdig med hele maset.
Lykke til.