Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Glitter, Mim og Iset skriver mye av det jeg tenker.
Jenter i rosa kjoler blir ofte behandlet av omverdenen (besteforeldre, andre voksne) på en måte som jeg ikke liker. Jeg tror det gjør noe med barn at jenter fra de er bitte små får høre at de er søte, flinke og snille, mens gutter er tøffe og sterke. Nei, tjorven, det er ikke sikkert det gjør noe om datteren din går i rosa prinsessekjole, siden dere rundt henne ikke lar det påvirke aktivitetene hennes, hvordan dere roser henne og hvilke utfordringer hun får. Jenter i rosa prinsessekjoler som vokser opp i miljøer som er mer "bevistløse" rundt dette, vil sannsynligvis bli påvirket til å bli snille, søte jenter som velger tradisjonelle kvinneyrker med lav lønn.
Jeg ønsker meg, som Mim og andre, mer unisex klær, leker, sportsutstyr for at gutter og jenter skal kunne tørre å være "både rosa og blå". Prinsesselek kan være flott, men da må vesle Ola få lov til å være prins som blir reddet av den tøffe prinsesse Kari. Og Kari i prinsessekjolen må få høre at hun er tøff og sterk og ikke bare søt og snill.