Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.
En ting jeg tenker her; dere sier at dere ønsker mer unisex. F.eks. lego; det finnes det jo tonnevis med unisex-leker. En grønn traktor er da ikke en gutteleke? Brio? Etter hva jeg har sett, så finnes endel unisex. Ikke har jeg problemer med å finne unisex klær heller.
Klart det finnes, men det er måten leker fremstilles på jeg synes er teit. For leker og markedsføringen av dem er som regel kjønnsdelt. Og til og med Lego har jo begynt med feks. Belleville for jenter nå. Jeg overhørte ei dame på Obs for noen måneder siden da jeg stod og så etter gave til et barneselskap. Hun var så glad for at det eeendelig hadde kommet "jente-lego" (Belleville) for nå kunne jo datteren også leke med sånt. What? Jeg har i grunnen aldri tenkt over lego som annet enn kjønnsnøytrale leker, men jeg ser jo at det markedsføres som alt annet enn det. Men da er det jo snakk om disse Star Wars-greiene og Belleville osv.
Og jeg irriterer meg fremdeles litt over at det ikke finnes badedrakter med Spiderman eller Cars på. Ikke fordi vi plent må ha det altså, men bare det at det ikke finnes! Gjør det det?
Forresten, jeg kunne ikke vært gift med en mann som ble helt satt ut av at sønnen lekte med dukker og lekekjøkken og lignende. Jeg hadde fått anfall om mannen min kom med negative utspill ang. det.