Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Nå var det vel ikke akkurat det gajamor skrev, da.
I kveld har jeg forresten hatt en spennende diskusjon med min søster, som er ferdig utdannet spesialpedagog til sommeren. De hadde fått presentert et case i en forelesning fra et av de virkelig gode kompetansesentrene i landet. En elev som hadde en del vansker, også atferdsproblemer. Resten av klassen var veldig rolig.
Ved å gå inn og se på systemet rundt eleven, reagerte kompetansesenteret på at klassen virket for rolig. Ved nærmere observasjon og undersøkelser viste det seg at denne guttens problemer, som forøvrig hans foreldre protesterte heftig på at han hadde, bunnet i noe helt annet. Den tilsynelatende rolige klassen hadde nemlig et alvorlig mobbeproblem og guttens atferd var det eneste symptomet lærerne fanget opp.
Så jeg er veldig enig i at man bør se på systemet rundt det enkelte barn og ikke nødvendigvis bruke barnet som knagg for å henge vanskene på i form av diagnose etc. med en gang. Det heter seg jo at et barn gjerne kan bære symptomene på en families dysfunksjon osv. Men jeg er veldig uenig i tendensen jeg synes jeg ser i forhold til å konkludere prematurt om hvor og i hvilket "system" problemet ligger. I en stor del av skoletiden har f.eks. jevnaldrende veldig mye påvirkningskraft. Kanskje også mer enn de "treige fossilene" hjemme. Og, som sagt, premature konklusjoner har lite i et godt skole-hjem-samarbeid å gjøre.
Men det viktigste poenget synes jeg er at dersom man spekulerer og konkluderer før man egentlig har grunnlag for det, eller uten å ha kompetanse til det, så frarøver man eleven noe. Det å bli sett, mulighet for at hjem og skole kan jobbe godt sammen og riktige tiltak. Det er eleven det skal handle om først og fremst, og spesielt barn/ungdom som sliter fortjener at voksenpersoner som observerer symptomene på at noe er galt ikke synser i vei. Ei heller dersom man har statistikk som sier at det kan være sånn eller slik. Fordi man i slike saker bør se hvert og ett unike tilfelle og ikke la egen forforståelse overskygge elevens faktiske behov.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|