Sv: Bør samboere få automatisk arverett?
Jeg er totalt imot enhver lovregulering av samboerskap, og ønsker at de lovene vi har om det skal oppheves (Vi kan beholde de som hindrer folk i å få urettmessig støtte f.eks som aleneforsørgere hvis de ikke reelt er det). Lovverket er komplisert nok om vi ikke skal ha to måter å være gift på. Hvis ekteskapslovgivningen ikke dekker behovet folk flest har for å leve sammen, så er det den som bør endres slik at den passer. Hvis man ønsker å være gift kan man gifte seg. Det er lettvint og gratis. Hvis man ikke ønsker å være gift syns jeg man skal få slippe.
Hvis jeg hadde vært samboer så hadde jo det vært fordi jeg ikke ville være gift, og da skulle jeg garantert ha hatt meg frabedt å bli helt eller delvis tvangsgiftet gjennom et overflødig lovverk. Hvis jeg ville ha samboerforholdet regulert, ville jeg ha gått til en advokat og fått hjelp til å sette opp en kontrakt.
Men jeg er for at man skal få lov til å inngå ekteskap ved å fylle ut et skjema om man ikke ønsker en sermoni. Og jeg syns ikke religiøse organisasjoner skal få lov til å gifte folk i det hele tatt (Den norske kirke og Human-Etisk Forbund regnes naturligvis med her).
Ben "I do!" Murphy
|