Tråd: Noe pels ok?
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-10, 10:39   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noe pels ok?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Vel - den selen jeg kjenner til kommer fra helt andre forhold enn den selen som blir hakket i hjel på videoer fra Noah. Jeg vil anta de ble skutt eller harpunert. Og skinnene gikk til produksjon av vester og slikt - ikke pelskåper. Hovedpoenget med den seljakten var artsbegrensing og ikke pelsen, den var et biprodukt og penger på si.

Apropos dette, her er dagens Dagblad:

http://www.dagbladet.no/2010/02/10/n...ents_container

Jeg fatter ikke at sånt kan skje, godt det blir tatt tak i. I debatten under blir det også nevnt noen sitater fra tidligere seljegere, der de beskriver de mest grusomme episoder. Jeg blir kvalm!

Og hva med dette:

Sitat:

"Det er ressurssløsing å drepe sel på over 100kg for å sitte igjen med spekk og 5kg biffkjøtt. Markedet for sidekjøtt og sveiver er svært begrenset og i hovedsak lokalisert til Tromsø. Mesteparten av kjøttet blir derfor kastet. Tidligere ble skrottene levert til dyrefôr. I år ville ingen kjøpe skrottene, så også de ble kastet. Inntekten fra selfangsten er i all hovedsak statstøtte".
- Selfangstinspektør Renate Nilsen, 1998