Sv: Skal man få bestemme over egne penger?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg er skeptisk til automatisk arverett mellom samboere! Det er jo slett ikke sikkert man VIL at samboeren skal arve seg! Det er ikke sikkert at det er en naturolig konsekvens av at man har hatt samme adresse i fem år. Dette gjelder SÆRLIG dersom man har egne barn fra før. Man kan sikkert "reservere" seg mot dette, for eksempel ved å sette opp et testamente "mot" det. Men jeg er såpass fordomsfull at det aner meg at de samme som har en samboer som de ikke ønsker skal arve dem, som de som ikke ville fått surret seg til å gjøre en sånn avtale.
Ser for meg en rekke scenarier der dette vil falle uheldig ut. Særlig der den ene parten er en udugelig slabbedask som har snyltet på sin partner i årevis, og som så altså skal arve også. Nei. Folk for sette opp testamente. Noen rettigheter, som til det å sitte i uskiftet bo, og kanskje det med arveavgift.
Men man kan jo ikke gifte folk mot sin vilje heller, bare fordi de har vært samboere i fem år.
Jeg syns det er rart at folk bor sammen med noen de ikke vil skal arve seg.
Jeg syns generelt at man burde kvitte seg med udugelige slabbedasker. Ikke si det til Temmer'n, da ligger jeg litt dårlig an.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
|