Tråd: Gåte ...
Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-10, 10:48   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gåte ...

Det er ett scenario her hvor jeg tror jeg vil trenge 4 veiinger... men dette er nok det nærmeste jeg kommer.

1. veiing

Man tar tre kuler i venstre og tre kuler i høyre.

Så bytter man ut kulene til høyre med tre til.

Hvis de veide likt første gang og andre gang er det de uveide kulene man er ute etter (= problem, siden man ikke vet om kula veier for mye eller for lite)

Hvis de veide likt først så ulikt, så er de tre siste kulene man la på, og man vet om den er tyngre eller lettere.

Hvis de veide først ulikt så likt, så er de tre kulene man tok vekk man skal ha, og man kjenner til om kula er lettere eller tyngre.

Hvis det veier ulikt først og så ulikt så ligger kula i venstre vektskål og man vet om den er tyngre eller lettere.

Da bruker man metoden med å veie to kuler, kun i det øverste scenarioet her (25% av gangene?) og 67% av det igjen (at den havner på vekta og ikke som tredje kule utenfor) (leeeenge siden jeg drev med sansynlighetsregning altså) Så i 83% av tilfellene vil man da (tror jeg) finne det ut på siste veiing.

Spent på å se om noen kommer nærmere.